حوادث، وقایع، هجرت

شرق رزم گاه ادیان بوداییان

شرق و شمال شرق ایران از دوران ساسانیان در معرض توسعه
روز افزونِ بودیسم بود . در واقع مقارن اسلام ، دین بودایی افغانستان را فتح کرده بود ( بتهای عظیم بودا در بامیان که تا چندی پیش برپا بود ) و با سرعت به درون سرزمین ایران رسوخ می کرد . دوام دین بودایی در این نواحی تا دیرزمانی پس از استیلای اسلام طول کشید . مثلاً در بخارا ، اهالی شهر چهار مرتبه از اسلام برگشته و مجدداً بودایی شدند و حتّی پس از آن که قتیبه بن مسلم در سال ۹۴ هجری شهر را فتح کرد و بیشتر اهالی مسلمان شدند ، باز هم اقلیتی از بوداییانآن هم تا قرن چهارم هجری در این شهر دوام آوردند . نیز در بلخ یکی از مهمترین معبدهای بودایی موسوم به نوبهارتحت تولیت خاندان برامکه و مورد احترام مردمانو حتی پیروان سایر ادیانبود . در شهر مرو نیز مذهب بودیسم رسوخی به تمام یافته بود وهمان طوری که پیشتر اشاره شد ، بقایای معبدی بودایی در مرو به دست باستان شناسان کشف گردیده که نشان از حضور این دین در فرجام کار ساسانیان دارد . به هر صورت ، دین بودایی به هنگام مسافرت امام رضا علیه السلام ، در سرآغاز قرن سوم هجری ، هم چنان نقش آفرینی می کرده و اندیشه های خاصّ آن ، در باورهای مردمان بی تأثیر نبوده است . شاهدی که بر این مدّعا می توان آورد ، پرسشهایی است که در مرو از امام رضا علیه السلام راجع به صحّت یا سقم “تناسخ” می شده است .
برگرفته از کتاب دانستنی های امام رضا علیه السلام دانستنی های رضوی۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *